15/3 Jag VÄGRAR SKRIVA OM SHLAGER!

Jag har abslout inget intresse av att gratulera Charlotte Perelli eller diskutera vinnarlåten..Så här kommer ett inlägg om något jag funderat på under dagen istället!

image21

När jag var ute på dagens härliga promenad (det var sol, vibrerande vår i luften, vindstilla och snödroppar i backen) tänkte jag en del på ett samtal med en vän i fredags. Om jag kommer in på en uwc-skola kommer jag att vara tvungen att gå om ett år, alltså gå fyra år på gymnasiet. För ett år sedan hade jag aldrig ens tänkt tanken att "slösa bort" ett år av mitt liv på det viset. Med tid kommer eftertanke, och jag har omvärderat både ett år i mitt liv, och vad som egentligen är att slösa bort livet. För det första lever jag kanske tills jag blir åttio år, vad är då ett år av de åttio? Jo, en åttiondel, vilket är ganska lite om man ser till helheten. Och vad är det jag har så bråttom att göra, att börja med nästa stressade utbildning eller att börja med det arbetsliv jag kommer leva fram tills jag är mellan 60-70 år gammal? Faktum är att jag inte tror att jag sätter större värde på min tid genom att ständigt skynda mig genom det. Att värdera livet högt är att göra det som känns meningsfullt. När jag sa det här till min vän, visade det sig att vi tänker väldigt olika. Vid påståendet att livet är långt fnös hon och såg på mig med en oförstående blick...
-Långt?..det är kort!
Just den här vännen brukar hävda att hon inte strävar efter personlig lycka, hon vill uppnå något högre med sitt liv. Om hon får volvo, villa och vovve på vägen mot sina mål är det inte fel, men att ha ett lyckligt äktenskap och tre blonda barn är inget hon strävar efter. Det är i varje fall så jag uppfattat det ,hon får rätta mig om jag har fel. Tanken är i sig god, jag tycker inte att man bör sträva efter normen för personlig lycka, då att man når den inte betyder att man faktiskt är lycklig. Däremot är jag övertygad om, att för att nå några högre syften i livet måste man uppleva att det man lever och verkar för är meningsfullt och tillfredsställande. Och för att känna så, behöver man må bra inuti, och inte vra sönderstresasd av sina egna och omvärldens krav på sin person. Att uppleva livet som meningsfullt och tillfredställande är vad jag tror är sann lycka. Så för att nå dina höga syften och för att tjäna mänskligheten, bli lycklig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0