Den 26 April

(Who are we?) We're a generation obsessed with communication
That can't talk to each other face to face and
Much less touch, it must be radiation
Taught to small talk and hold a conversation.
While cellular phones are killing us all.
We put the guns to our own heads yelling: - "Hello!"
Click, click - a flat line or a dial tone!?
Can't live with the fact we must die alone.
And I ain't know why, no real dialogue?
It's what the world's crying for, dying for - high or low.
I'm trying yo.
All from my lyrics to my liner notes - to communicate,
but too many things are in the way.
Technology got me hollerin' yo let's run away from all these apparatus.
We're chatting with gadgets, but drifting further apart from each other
ain't no stopping the madness. No!

/Unilateral communication by Looptroop

Vad är det för samhälle vi skapar oss egentligen?
Ibland önskar jag att det fanns mer tid till samtal, mer tid att verkligen både lyssna och tala.
Det är som att jag och andra hör varandra, utan att lyssna på vad som egentligen sägs.
Ögonen möts inte,
det blir aldrig en dialog,
vi står ensamma bredvid varandra utan att förstå.
Jag säger inte att jag vill komma nära alla människor eller att jag önskar att alla jag mötte skulle se mig djupt i ögonen och fråga hur jag mår idag. Inte heller att jag själv vill vara sådan, men snarare att de tillfällena då jag gör det skulle vara fler. Och att vännerna jag har en sådan relation med skulle vara fler.
Trots att jag själv använder msn och mobilen en hel del för att hålla kontakt med mina vänner, kan jag inte säga att det är ett idealiskt sätt att kommunicera. Det fungerar när man bara kallpratar, men som ni säkert vet blir det lätt missförstånd. Det behöver inte vara allvarliga sådana, men många nyanser försvinner och små detaljer förstoras upp. Vad betyder egentligen en smiley...Idag har jag använt flera trots att jag inte har lett särskilt mycket alls på riktigt. Ett samtal "face to face" hade betytt mer, vart mer äkta.
Nu är det ju så att jag bor en bit från civilisationen, så visst är det bra att ha internet och mobil. För dagen känner jag mig dock både isolerad och ensam, och önskar att alla apparater inte skulle vara mellan mig och de jag tycker om.

Ta er tid att verkligen lyssna och inte bara höra det era vänner säger..kanske gör det hela skillnaden.

Hejdå från Kvicksund!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0