3/9 Måndag

image10

Ännu en dag är snart slut, och dagen det rör sig om är som vi alla vet, en måndag. 
Just denna måndag har varit en fin dag på många vis;
Den började på lågt självförtroende, men det fick vända under morgonbönen och när jag gick till skolan var jag sådär genom-glad ,som man blir av Guds kärlek.
Sen har jag tyckt om nästan hela dagen. 
Jag har lärt mig nya saker i skolan, vilket alltid är glädjande. Kunskap gör livet lite rikare 
Tyvärr har jag olärt mig en del saker också, matte kan vara riktigt knepigt ibland. (Hans obegripliga genomgång av the sine and the cosine laws var dagens dåliga, jag fattade noll komma noll och blev jättesurig...)
Trots motgångar i matematikens värld kom det goda humöret igen. Vi hade theory of knowledge, en lektion som jag och Linnea pratade sönder för resten av klassen. Hon och jag tyckte att samtalet var intressant, men nästa gång får vi nog försöka hålla våra filosofiska strövtåg stanna hos oss. Alla är kanske inte lika intresserade av hur man kan ställa begreppen realtiv och absolut sanning mot varandra...
När vi hade slutat med ToK var skoldagen slut, och jag åkte till Västerås för att ha hemgrupp.

-Västerås, och hemgrupp? Kanske undrar du vad dessa begrepp har för innebörd..(om vi fortsätter med den filosofiska stilen) I detta blogginlägg har jag inte för avsikt att utreda något om vad staden Västerås, eller begreppet om vi så vill, har för betydelse för mig. Men det här med hemgrupp ska jag försöka mig på att förklara!
En hemgrupp är, precis som det låter, en grupp som träffas i ett hem. Förslagsvis ett hem där en av grupp-medlemmarna bor. I min hemgrupp träffas vi en gång i veckan för att prata och skoja, fika och sjunga lovsång, och till sist be och läsa bibeln tillsammans. De som är med är ungdomar i min ålder, vi är tolv stycken och de flesta går i Bäckbykyrkan. De vänner jag har i den gruppen är allihop helt underbara!
När vi umgås får vi en verkligt fin gemenskap, där alla får vara med trots våra olikheter. Man får vara som man är helt enkelt. Gemenskapen brukar alltid vara bra, även om den inte var det i början när vi nyss lärt känna varandra(fast det är en annan och längre historia.) Men, det som var speciellt ikväll var bön och lovsångsstunden. Vi sökte nog Gud ärligt tillsammans, och med en uppriktig längtan att få vara med honom. När man kommer så till Gud, så kommer han närmare. Det var härligt, och jag längtar efter mer.

Den här dagen har varit riktigt bra, och det finns bara en man kan tacka för det. Nu ska jag sova, och det är med glädje och en inre frid jag lägger mig. Dessutom är jag full av förväntan inför tisdagen...livet är, som sagt, spännande.


Kommentarer
Postat av: Tobias

Hihi, jadå, livet är spännande :)
Du kan skriva så fint om dagarna! Jag menar...många människor skriver bara om sitt "vardagsliv", men ditt "vardagsliv" är ett stort äventyr, på sättet du skriver det :)

2007-09-08 @ 10:51:53
URL: http://nederlandaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0