15/9

Knowledge, eller kunskap på svenska..
Något du antagligen anser dig ha mycket av, även om du säkert är medveten om att det också finns kunskap du saknar. Frågan är; om du verkligen vet vad det är du både har och saknar?
I ett av mina ämnen på IB, theory of knowledge, är det just den frågan vi ställer oss; vad är egentligen kunskap? Förra lektionen använde vi definitionen justified, true belief, för att avgöra vad vi kan säga oss veta. Riktig kunskap ska gå att stödja med övertygande bevis och argument, vara sann och trovärdig. Visst låter det bra!
ToK's definition på kunskap fungerar i många sammanhang, men den har sina brister. Den förutsätter nämligen att vad vi vet alltid går att bedöma med förnuftet. Vad blir det då av den kunskap, som inte tar form i förståndet, utan i hjärtat...

Du har säkert varit med om det någon gång, att du bara vet att något är sant, trots att du inte kan uttrycka det i ord eller bevisa det. Det är en känsla innanför bröstkorgen, som inte går att ignorera. Om du skulle göra det, kommer du känna att du tappar bort något viktigt, nämligen dig själv.
Det finns en kunskap, som inte går attt varken bevisa eller göra trovärdig genom argument. Den förmedlas inte från förstånd till förstånd, utan från hjärta till hjärta. I fredags fann jag den i den afrikanska dansen. När vi dansade i en ring, jag och några kvinnor i medelåldern som går på samma danskurs, förmedlade vi dansglädjen. Från hjärta till hjärta. Jag kan inte bevisa det, inte argumentera för att det är mer sant än någon annan uppfattning om min upplevelse. Men i mitt inre vet jag, där gömmer jag nu en ny hjärtats kunskap...
Om vad det kan vara, att verkligen glädja sig i rörelse!

Kommentarer
Postat av: Tobias

Du har sagt det fint, Hanna :)
Och du har helt rätt. Det finns många kunskaper som andra människor inte vet mycket om. Du har nyss upptäckt en! :)

2007-09-25 @ 08:09:51
URL: http://nederlandaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0