11/10 Vi lever i en värld vriden runt sin egen axel

Ungdomens revolution


Folk säger att vi mår sämre och sämre

Vi ser att vi mår sämre och sämre

Folk vill att vi ska ta fram psykologer för att må bättre och bättre

Vi vill ha någon som ser oss för det mår vi bättre och bättre

Folk säger att det är vårt fel

Vi säger att det är samhällets fel

Varför ser inte folket att Vi kan må bättre om de ser oss!

Vi vill ses som vi är och inte som någon annan

Vi vill inte ha samhällets krav att vara som alla andra

Folket vill att vi ska passas in i formen för samhället

Folket vill att vi ska vara som alla andra

Varför ska varje Unik person vara lika personen brevid sig?

Folket vill ha jämställdhet

Vi vill kunna göra vad vi vill med livet

Folket vill ha fred genom soldater

Vi vill ha fred genom att ta bort soldaterna

Folk har kärleken

Vi vill ha kärlek

Kan vi inte bara få ett liv utan död?

Världen är vriden runt sin egen axel

Det är därför vi själva måste gå runt oss själva för att hänga med världen

Vi måste se vännerna runt omkring oss och inte oss själva hela tiden

/ Sebastian Johansson

Den här dikten har min härliga västeråsvän Sebbe skrivit, och när jag ser tillbaka på de senaste dagarnas nyhetshändelser passar den här dikten in bra på Sveriges situation idag. När jag ser mig omkring i det samhälle jag är en del av, så ser jag många människor som lider, på grund av många olik skäl. Gamla är ensamma och får inte alltid den vård de behöver, 60 och 70-talister bränner ut sig när de jagar karriärer och evig ungdom. Det finns människor som går arbetslösa, människor med drogberoenden, människor som är deprimerade. Det finns så många människor som samhället glömt bort.
Som du och jag, vi som är samhället, inte ser när vi;
"går runt oss själva för att hänga med världen".

Det sorgliga är, att de ingen verkar se, är Sveriges ungdomar. Vi skär, svälter, spyr och super, allt för att ni ska se. Men vuxenvärlden fortsätter att blunda.
Efter allt det ungdomsvåld som rapporterats i dagarna kan man konstatera att den vuxna världen har svikit sin framtid. Det vore enkelt om man kunde skjuta över skulden på enskilda föräldrar, psykologer eller skolan. Men, riktigt så lätt är det inte. Vem du än är, så är du en del av vårt samhälle, och därför har du en del i makten. Makten att skapa och forma vårt nu och vår framtid. Så många av de vuxna idag verkar ha glömt bort det. 
Istället för att ge oss tid, en utsträckt hand eller ett ledigt öra, så har ni gett os tv-shower, x-box-spel, tidningar med bantningstips och sjuka ideal.
Var är ni som skulle vara våra förebilder?
När tänker ni börja bry er?
Att en sextonåring var tvungen att mista sitt liv genom att bli sparkad till döds, är nog den mest fruktansvärda nyhet jag någonsin nåtts av. Jag grät när jag läste artikeln i Metro, jag blev så starkt berörd och sorgsen, både för att ett ungt liv fullt av möjligheter släckts allt för tidigt, och för att jag känner med hans familj som måste genomlida ett helvete på jorden nu. en annan del av historien som gjorde mig sorgsen var att de killlar som slog och sparkade Ricardo till döds var kapabla att begå en så avskyvärd handling. Vad är det för fel med vårt samhälle, när ungdomar kan bete sig så? Vad har hänt, hur har kärleken kunnat kallna så...

Världen är sannerligen "vriden runt sin egen axel".
När ska vuxenvärlden av idag vakna upp och komma oss till hjälp, så att Sveriges ungdomar kan stå redo att forma morgondagens värld? En värld som inte bara snurrar runt oss själva, en värld där vi åter ser varandra.

När jag tänker på de som verkligen har en sådan uppgift att fylla, vandrar mina tankar till Sveriges alla kyrkor och kristna församlingar. Tänk om vi kunde sluta kivas om vilket namn som pasasr bäst för kykans barnaktivitet, och ge den unga generationen vad de behöver!

Mitt Sverige, och min generation, behöver Jesus!


Kommentarer
Postat av: Seb

Kom ihåg! Det är inte samhället som kan ändra det som händer det är Du! För om du ändrar dig så kan du få fler att ändra sig och då ändrar sig alla tillslut! Så försök det kan vara jobbigt men det är värt det och försök inte säga att personen brevid dig kan ändra sig istället för sålänge du säger så kommer världen aldrig bli en bättre plats. Vi strävar efter ett utopia som aldrig går att nå men vi kan ändå bli en bättre värld! Ha det bäst alla och specielt du Hanna för att du tryckte in min dikt i din blogg snart hoppas jag att jag kan fixa en egen med mina egna dikter för du har inspirerat mig till att inspirera andra genom mina dikter :D

2007-10-11 @ 23:32:27
Postat av: Cirla

är du med i ny generation? :) så viktigt med det här ja!!!

2007-10-14 @ 20:09:08
URL: http://cirla.qaw.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0