Torsdag 16/8

Algebra, trigonometry and the Gaussian elimination-method.
Visst låter det snitsigt?
Det tycker åtminstone jag och Björn! Vi har suttit från klockan åtta imorse fram till två och räknat matte. Vi tog visserligen paus, för lunch, men jag får lov att säga att vi var ihärdiga. Är vi galna eller är vi nördar, kanske man kan fråga sig. Svaret är, att vi går på IB och har fetingläxa över lovet som vi var tvugna att hjälpas åt för att förstå. Hur resten av higher-level eleverna klarade av att göra det på egen hand begriper jag inte.
Jag och Björn hade i varje fall väldigt trevligt när vi hjälptes åt, och förklarade för varann hur det hängde samman. Att räkna matte i grupp rekommenderas hädanefter varmt, då jag fick mycket mer gjort än när jag jobbar själv. Kanske låter det konsigt att man skulle få mer gjort på två ,men om man låter bli att prata om annat än matte, blir räknandet faktiskt mer effektivt. Det beror på att  man kan hjälpa varann när man fastnar, så att man slipper ödsla så mycket tid på att lösa problem man hakar upp sig på. Mera matteklubb åt folket, hehe

Trots att jag tyckte det var rätt roligt att räkna idag, börjar jag bli nervös inför skolstarten. Tänk om jag valt fel ämnen? Som det är nu kommer jag att läsa svenska, matte, kemi och fysik på higher level, och engelska och economics på standard. Jag har alltså valt att ha inriktnining på naturvetenskap, eftersom jag sedan åttan har varit fast besluten att jobba med det i framtiden. Min dröm har varit att bli någon sorts forskare, studera utomlands och få ära och berömmelse. Nu är jag inte lika säker på om det är det jag vill längre...
Den här sommaren har fått skaka om mig, och det känns inte längre lika självklart vad det är jag ska hålla på med i framtiden. Det finns så många vägar att gå, och trots att jag känner mig mer hemma i mig själv nu än tidigare, så är jag osäker på vart jag vill. Är det verkligen naturvetenskap som är min grej, är det det jag är bäst på? Jag vet att jag är inte bättre på det än på historia och samhällskunskap, och kanske har jag till och med mer talang för språk än för något av de andra ämnena. Det som förut gjorde mig säker på att jag trots det ville satsa på naturämnen, var att jag tyckte de var roligast. Men nu tvekar jag. Det känns som att jag kanske kan komma att  tröttna på de. Tänk om det vore roligare att satsa på språk, och kanske studera business istället för fysik?

Ni som känner mig inser nog att jag för tillfället befinner mig i ett tillstånd av förvirring... Jag brukar alltid veta vad jag vill, men nu är jag lost. Det löser sig, snart har jag nog kommit underfund med vad som passar mig. Det blir till att pröva att ha ämnena jag valt, och känns det fel är det bara att byta. Inte mer med det. Fast lite nervös är jag i varje fall.

image5

I need Your guidance,
so that Your way can become the way, that I call my own

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0