Så börjar man skolan igen...

21/8 Tisdag

Idag var det första dagen vi läste efter schema. Igår var det upprop, men idag började allvaret. Två lektioner har jag haft, svenska higher level och matte higher level.
Vår svensklärare Mona inledde lektionen med att be oss skriva upp sitt hemnummer på tavlan. Sen sa hon att vi inte skulle tveka att ringa om vi hade några frågor, eller om vi var sjuka och inte kunde komma på lektionen. Då är det nämligen viktigt att vi får ta del av annteckningar och vad vi ska göra, så att  vi inte halkar efter. På något vis kändes det som att hon förberedde oss på framtida nervsammanbrott, hehe. Det bestående intrycket av Mona som lärare var annars väldigt positivt. Hon verkar otroligt kunnig i sitt ämne, och hon kan verkligen konsten att tala väl. Dessutom var hon engagerad och tycker mycket om sitt ämne som jag uppfattade det. Härligt med sådana lärare. Min mattelärare Hans, introducerade oss till sin kurs på ett annorlunda vis. Han började att tala om för oss att matte higher minsann är ett svårt ämne, där man måste jobba hårt. Man ska inte tro att man bara kan sitta och titta på talen, man måste nöta med papper och penna. Dessutom kommer han gå fort fram, och vi kommer att vara tvugna att lägga ner mycket tid på matten eftersom det kommer att vara en hel del läxor. Efter den uppmuntrande harangen, började han genast med sina genomgångar. De var, precis som vanligt, rätt svåra att hänga med i innan man kommer in i tänket. Han förväntar sig att man ska begripa på en gång, men om man ska göra det gäller det att vara med på noterna. Trots att det oftast går lite väl mycket undan på hans lektioner uppskattar jag honom som lärare. Han är, precis som Mona och de andra IB-lärarna, väldigt engagerad i sitt ämne. Man kan riktigt se hans iver att proppa våra unga, formbara huvuden fulla med kunskap. Det är inspirerande må jag säga! (Om än lite utmattande ibland)

Det känns riktigt bra att börja skolan igen. Helgens tillfälliga nervositet och förvirring har gett vika. Jag tror att jag, trots min oro, har valt rätt ämnen. Ämnen som jag kommer att trivas med under de två år jag kommer att fördjupa mig i dem. Det är jätteroligt att träffa min sköna klass igen, och dessutom är det några nya människor som kommer tillbaka från diverse utbytesår som nu berikar vår klass. En tjej från Karlstad är det också som börjar med oss. Alltid trevligt med nya bekantskaper att få dela erfarenheter med. Det gör en verkligen rikare. Jag är inställd på att mitt första år på IB (har gått PreIB året innan), kommer innebära mycket arbete. Samtidigt är jag övertygad om att jag kommer att få utvecklas som person och lära mig en hel massa, inte bara om världen, utan också om mig själv och andra. det är en utmaning, ochnu antar jag den. Kan det bli mer spännande? image7Min skola äger!
..tycker jag och min klass i varje fall :)


Kommentarer
Postat av: Tobias

Vad bra att du har så trevligt i skolan :)
Själv väljer jag så många språk som möjligt! Det är alltid härligt när en lärare är entusiastisk om sitt eget ämne, och har lust att berätta allting om det för eleverna. Jag går i en skola som gör mer med språken än med dom exakta ämnen, om du förstår vad jag menar. Det heter "het gymnasium" på nederländska, som bokstavligen betyder "gymnasiet" på svenska. Fast, man ska inte jämföra dom där två skolorna med varandra, eftersom det nederländska skolsystemet är helt annorlunda än det svenska. Lycka till i din egen skola!

2007-08-22 @ 20:52:27
URL: http://nederlandaren.blogg.se
Postat av: hanna

Nu är det ju så att jag går inte i svenskt gymnasium utan på en internationell linje, international baccalauerate. Den finns i hela världe, så det finns folk i nederländerna som läser samma grejer som mig..Lite häftigt tycker jag

2007-08-23 @ 20:16:44
URL: http://hannapaulina.blogg.se
Postat av: Tobias

Aa, det kan jag väl förstå :)

2007-08-25 @ 19:22:36
URL: http://nederlandaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0