I'm a dedicated runner...

Löpning är något av det härligaste jag vet! Det är få saker som går upp mot en lyckad löprunda,
föreställ dig bara en ljummen sommarkväll...
Solen är på väg att gå ner, och hela din värld badar i ett milt kvällsljus. Vinden fläktar svagt, och fåglarna kvittrar sina sista aftonsånger. Du springer på lätta fötter efter landsvägen, genom skog och vid sidan av gyllene vetefält. Förbi hagar med kossor, som tittar storögt på dig när du flyger förbi...
Så kommer du till slut hem, helt svettig och med andan i halsen.
Du känner hjärtat bulta och är bara.. alldeles alldeles genomlycklig...

Att springa är min absoluta favoritmotion. Jag tror inte det finns någon annan motion som så effektivt ger bättre kondition, samtidigt som den stärker de största muskelgrupperna och skelettet. Dessutom är ett genomfört intervallpass välgörande för självförtroendet. Tjusningen i att lyckas att springa den sista 1000-meters intervallen trots att man tror att man kommer att dö på kuppen är helt enkelt svårslagen. Det är viljans seger över instinkten att bara ge upp, och det är att klara mer än man trodde var möjligt. Sånt gör att man sträcker lite extra på sig!  Den meditativa biten i ett lungt löppass utan musik i öronen får heller inte underskattas. Man rensar bland tankar, och ibland stänger man till och med av dem för en stund. När man är hemma igen känns huvudet lättare och det är ordning på tankeverksamheten.

Vad vill jag säga med allt detta? Jo, att löpning är det härligaste jag vet såklart! Bra på alla upptänkliga sätt och vis. Och så tycker jag, att du också borde snöra på dig joggingskorna och ta en tur. För när du byggt upp din kondiion tillräckligt för att det ska vara behagligt att springa några km, så kommer du garanterat att känna dig lika lycklig som jag gör fyra gånger i veckan..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0